Mora gaat samenwerking aan met de Vegetarische Slager
Snackfabrikant Mora slaat de handen ineen met De Vegetarische Slager. De eerste producten, waaronder een vegetarische kroket, liggen begin volgend jaar in de supermarkten, bedrijfskantines, cafetaria’s & horecagelegenheden. Bijzonder aan de iconische snack in vegetarische uitvoering is de ultieme benadering van het origineel, nauwelijks van echt te onderscheiden. Deze unieke samenwerking speelt in op de trend waarbij steeds meer consumenten vegetariër worden (750.000 Nederlanders) of minder vlees willen eten, de zogenoemde flexitariër (inmiddels 2/3 van de Nederlandse bevolking)*. Met het partnership maken de snackfabrikant en de vegetarische vleesspecialist vegetarisch snacken lekker, kwalitatief goed en toegankelijk voor een breed publiek.
Mora en De Vegetarische Slager vullen elkaar hierin perfect aan. Mora is het meest populaire snackmerk in Nederland, bekend om haar innovaties en Cora. De Vegetarische Slager is in de laatste jaren het snelst groeiende merk binnen vleesvervangers, met een sterke eigen identiteit die slim gebruik maakt van taal en beeld uit de wereld van vlees. ‘Elke Nederlander heeft recht op een kroket, met of zonder vlees. We zijn trots dat we met deze samenwerking ‘best of both worlds’ kunnen samenvoegen en een waardevolle nieuwe impuls kunnen geven aan ons Mora-merk’, aldus Marcel Joosten, marketingdirecteur van Van Geloven. Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager voegt toe: ‘Wij hebben inmiddels een groot assortiment vlees- en visvervangers op de markt gebracht. Door de samenwerking met een snackautoriteit als Mora maken we vegetarisch snacken nog lekkerder en toegankelijker. Bovenal willen we een range snacks op de markt brengen die smaken zoals ze horen te smaken. Zowel voor de vleesliefhebber, flexitariër als vegetariër.’
Vrijwel niet van echt te onderscheiden
Mora en De Vegetarische Slager hebben een kroket en bitterbal in vegetarische ‘draadjesvlees’-variant ontwikkeld. Deze zijn kwalitatief goed getest en vrijwel niet van de echte draadjesvleeskroket en -bitterbal te onderscheiden. Op dit moment worden jaarlijks 39 miljoen kroketten van Mora gegeten. Naast de kroket en de bitterbal wordt nog een ander icoon in vegetarische vorm op de markt gebracht, de Kipkorn.
Thuis en buitenshuis
De vegetarische draadjesvlees kroket is vanaf 2 oktober verkrijgbaar bij het restaurant van De Vegetarische Slager, De Vleesch Lobby in Den Haag. Begin 2019 ligt de hele range vegetarische snacks in de supermarkt, bij cafetaria’s, bedrijfskantines, tankstations en in vele horecagelegenheden. Hierdoor kunnen consumenten zowel thuis als buitenshuis genieten van vleesvrije snacks. Onder de noemer ‘proef ‘m en je gelooft het niet’, zullen Cora van Mora en Jaap Korteweg de komende tijd Nederland kennis laten maken met de vegetarische draadjesvlees kroket. Mora en De Vegetarische Slager buigen zich verder over de ontwikkeling van nog meer gezamenlijke vegetarische snacks.
Over Mora
In 1960 ontwikkelde Marcel Mourmans, de oprichter van Mora, zijn eigen recepten voor snacks als kroketten en loempia’s, vanuit de slagerij van zijn vader. In 2006 werd Mora overgenomen door Van Geloven uit Tilburg. Van Geloven heeft onder meer frikandellen, kip-, bami- en nasisnacks, hamburgers, kaassoufflés en minisnacks in haar assortiment en Mora is sindsdien een van de vele merknamen van het bedrijf, evenals Kwekkeboom en Van Dobben. Inmiddels is Mora uitgegroeid tot een van de grootste en bekendste snackmerken op de Europese markt. De alom bekende slogan ‘Mmm... van Mora’ en Cora en Flora als iconen op tv staan symbool voor fun, lekker snacken én topkwaliteit. En het merk blijft in ontwikkeling; een groot deel van het assortiment is inmiddels bereid zonder toevoeging van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en veel van de snacks kunnen zowel in de frituur als in de oven en airfryer bereid worden. De snacks van Mora worden verkocht in de meeste supermarkten in Nederland. Ook is Mora veelvuldig terug te vinden in cafetaria en horecagelegenheden.
Over De Vegetarische Slager
De Vegetarische Slager heeft de ambitie de grootste slager ter wereld te worden, met vegetarisch vleesch dat in smaak, structuur, beleving en voedingswaarde moet kunnen wedijveren met dierlijk vlees. Jaap Korteweg, negende generatie boer, richtte De Vegetarische Slager op vanuit zijn eigen behoefte als vleesliefhebber met een vegetarische levensstijl. Met vleesch waar geen dier voor nodig is, voor alle vleesliefhebbers die de beleving van vlees niet willen missen. De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 4.000 verkooppunten in 16 landen.
* bron: Universiteit van Wageningen